сряда, 15 април 2009 г.

Гола на сцената

ЕФИРНАТА бледосиня рокля на Шарлоте Хана се смъква.
Очите на опиянения Казанова блестят под приглушената светлина на сцената на театър „Сълза и смях" и отразяват крехкото голо тяло на девствената му любима. Следва 5-минутна сцена, в която великият любовник обезчестява невинното момиче. Публиката на столичния театър притихва в ледено мълчание. Съзерцава стегнатите голи гърди на 27-годишната Борислава Костадинова. Актрисата уверено продължава да гледа сценичния си партньор Владимир Карамазов, докато мъжественото му тяло се надвесва над голата й плът. Няколко невъздържани тийнейджърски възгласи приветстват дръзкото изпълнение, в което изпеченият любовник Казанова обезчеегява невинната девица. 27-годишната Борислава изглежда спокойна, красива и тренирала, сякаш всеки ден се разхожда гола пред непознати. „Всъщност не е никак типично замен да серазголвам. В първия момент, когато режисьорката Диана Добрева ми каза, че трябва да го направя, се смутих. Това е нормално Защото никога преди не съм се събличала на сцената. Имам някакъв свян. Но актрисата в мен не се Замисли. Беше абсолютно За разказва седмици след премиерата на касовата постановка „Казанова" Борислава Костадинова. Тя има пълно доверие на режисьора, с когото работи, и знае, че щом искат от нея да се съблече, няма право да откаже. За разлика от колегите си от по-старата генерация, актрисата от смолянския театър няма притеснения да показва голото си тяло на сцената. През последните години все повече постановки залагат на еротика и сексапил. Красиви актриси свалят дрехи, захвърлят рокли и сутиени и храбро влизат в ролите на разюзданите си героини. Мъжествените тела на техни колеги ги притискат докосват и наелектризират. Всичко става на живо пред очите на възхитената или стресната на моменти публика. По-консервативната част от нея негодува, че подобен сексуален похват се прилага с комерсиалната цел, за да се продадат повече билети. „Елементарно би било да се разсъждава по този начин. В национален и световен мащаб актьорите масово се разголват. Голотата е силно изразно средство, ако е направена добре. Проблемът е, когато се тропосва като самоцел", защитава творческата си концепция режисьорът Георги Михалков. Последната му постановка „Бардак" е сред хитовите заглавия, които разбуниха духовете в театралните среди с откровеността си. Върху плаката, на който Асен Блатечки е „впрегнал" три свои коленичили колежки в оскъдно облекло, изрично е поставена червена точка. Предупредителният знак ограничава посещението на лица под 16-годишна възраст. Мотивът - тази публика би разбрала и реагирала прекалено първосигнално на откровения сексуален контекст, текст и еротика, която лъха от истинското изпълнение на актьорите. „Това, което се случва на сцената, е сексуален акт Актьорите са толкова добри, че никога не се знае дали няма да стигнат докрай. Актрисите са доста по-разсъблечени, отколкото на плаката. Всичко е реално и много въздействащо", разказва Георги Михалков. Нито Асен Блатечки, който изпълнява мъжката роля в женския свят на „Бардак", нито колежката му Борислава Костадинова, чиято героиня се отдава на страстта в „Казанова", се притесняват да говорят за секс или да показват телата си. Зрителите помнят много по-горещи сцени. Като култовия монолог на дибидюс голата Снежина Петрова в режисирания от Явор Гърдев спектакъл „Марат/ Сад". Според режисьорите, заложили на голота, сексапил и еротика, тези изразни средства вдигат стойността на пиесата, правят я по-реална и близка до живота. Затова всичко на сцената е оправдано. Голи жени, мъжки задни части или дори уриниране.
***
Репетициите са по-страшни
МНОГО по-притеснителни за Борислава Костадинова са репетициите на „Казанова", когато за първи път трябва да свали дрехите Осветлението е посилно, пълно е с нейни колеги. „Близостта ми с Владо и останалите мъже В екипа ме смущаваше най-много. Те са изключителни професионалисти. много деликатни. Но може би свянът ми. че съм гола сред толкова мъже на такава къса дистанция, придава особено усещане. Когато дойде премиерата, емоцията беше толкова голяма, че беше абсурдно да мисля за това, че съм гола", спомня си тръпката от първата постановка Борислава Костадинова.
***
Мъжки задници в „Страхотни момчета"
Стефан Мавродиев, Николай Урумов, Дарин Ангелов и още няколко техни колеги от Младежкия театър смело развяват голите си дупета, танцуват и забавляват публиката по прашки в мюзикъла „Страхотните момчета". Мъжката плът в театралното шоу е другата тема, която разбуни театралните среди през последните месеци. Постановката е американската версия на английския филм ..Време за мъже", който преди десетина години спечели „Оскар". Историята е забавна и добре позната - за да се справят с финансовите си проблеми, шестима безработни металурзи решават да станат стриптийзьори.

„Не мисля така. Голото тяло не продава спектакъла и това е факт. То не гарантира гледаемост и според мен е излишно. Наричам това късно акне, нещо неизживяно", контрира Борис Панкин. Режисьорът е пълна опозиция на колегите си. В досегашната си кариера Панкин никога не е събличал актьори и не е поставял цинични реплики в устата им. Убеден е, че голотата на сцената е оправдана само когато има смисъл. Същото твърдят и колегите му, в чиито постановки се свалят дрехи и падат задръжки. Актьорите, които се въплътяват в персонажите от постановките им, са категорични, че всяка тяхна поява на сцена в адамово или евино облекло си е струвала. Затова Филип Аврамов досега не е отказвал голи сцени. „Нямам проблеми с тялото си. Нека човекът, който ме гледа, да му мисли", разсмива се актьорът и се сеща за ролята си на девственик в постановката „Амок". Още докато чете сценария, Аврамо? разбира, че в един момент ще трябва да остане пред публиката така, както майка го е родила. „Героят ми е около 30те, девствен е и за първи път му предстои да бъде с жена Нямаше как да спестя това мое усещане. Когато Касиел Ноа Ашер ми каза, че трябва да го направя, се съгласих, без 9а увъртали", разказва актьорът с над 20 театрални роли в досегашната си кариера. Така реагира и Борислава Костадинова. Освен нея на сцената на „Казанова" без дрехи остава и колежката й Снежана Рашева, а в края на постановката повечето от актрисите в спектакъла остават голи до кръста. Всички са наясно, че това не е акцент, а част от постановката. След продължителни репетиции няма актьор от екипа, който да се впечатлява от голата гръд на младите си колежки. „Гово е заложено, знам го от два-три месеца, за мен не е някаква новост. Давахме си сметка, че човек, когато дойде и се дръпне завесата. Сигурно има малко шаш - какви са пщи голи Жени, кучета, не знам си какво по сцената. Ние сме свикнали и изобщо не им обръщшпе внимание и за нас вече е абсолютно нормално, но така за окото, което зa пръв път се среща с това, сигурно е странно", разказва пред журналисти след премиерата на „Казанова" Карамазов, който влиза в ролята на великия любовник в постановката на Диана Добрева. Сценичната му партньорка Борислава не се стряска от интереса към тялото й. „В този момент се чувствам напълно нормално. Сцената е решена така, че да не натрапва голота, а да показва естетика, която е приятна за окото - пресъздава усещанията си актрисата. Въпреки това нито тя, нито някой от колегите й успява да пренебрегне факта, че голото тяло става гвоздеят на „програмата" за част от публиката. „В театъра ня,па шанс да се съблечеш, да не ти видят работата и да те гледат от време на време. Трябва да си жестоко в изкуството, За да накараш публиката да те слуша. Но дори тогава е трудно. Това е като кучето на сцената. Всички гледат кучето", обобщава Филип Аврамов.


Няма коментари: